Resevillkor

1. Bokning av biljetter

Förbokning av biljett är obligatorisk för att garantera dig sittplats en i fordonet. Behöver du särskild plats pga. sjukdom ska kopia av läkarintyg skickas till kundtjänst senast 4 dagar före resan. Ansvar att barn färdas enligt bälteslag åligger barnets medresenär.

Vid beställning får du en bekräftelse via e-post samt sms. Kontakta kundtjänst om bekräftelsen uteblir. Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna på biljetten överensstämmer med den sträcka, tid och datum som beställts.

Vid beställning för rullstolsresenär ber vi er kontakta oss.

Biljetter beställes på www.salenbuss.se, tel. +46 280-203 00, eller hos någon av våra samarbetspartners.

Du som bokat förbokat din avgång ska kunna uppvisa din bokningsbekräftelse eller e-biljett.

Resande gemensam transfer utan förbokad biljett

Ni kan åka med i mån av plats förutsatt att linjen trafikeras. Linjen trafikerar endast de hållplatser det finns bokningar till/från Linjen trafikeras inte om det skulle vara noll förbokningar 48 timmar innan avfärd.

Resande privat transfer utan förbokad transport.

Vi kan inte garantera att vi har ett ledigt fordon. Utan ber er kontakta oss så ordnar vi en transport så snabbt som möjligt.

Bokningsstopp

Bokningen för gemensam transfer stänger 48 timmar innan avgång.

Bokning för privat transfer stänger 48 timmar innan avgång.

2. Avresa hållplats

Gemensam Direkttransfer

Av- och påstigning kan endast ske vid angivna hållplatser för gemensam direkttransfer. Det är resenärens ansvar att ta reda på aktuell avreseplats och befinna sig på plats i god tid före angivna avresetiden på din bekräftelse. (gäller endast gemensam direkttransfer)

Var noga med att boka dig till/från rätt hållplats. Fordonet trafikerar endast de hållplatser som det finns bokningar till/från.

Från Scandinavian Mountains Airport följer du anvisningarna på flygplatsen för att hitta till din hållplats för avresa.

Privat transfer

Vid privat så är det resenärens ansvar att ange korrekt plats för avsläpp/upphämtning vid bokning. Samt att vara redo i god tid före angiven avresetid i bekräftelsen.

Från Scandinavian Mountains Airport möter någon av våra vänliga medarbetare upp dig.

3. Prislista

Destination Gemensam Direkttransfer Privat 1–3pass Privat 4–8pass Privat 9–20pass Privat 21–53pass Privat 54–79pass
Kläppen 299:- 1260:- 1800:- 2200:- 3000:- 4500:-
Sälens By - 950:- 1300:- 1800:- 2600:- 3700:-
Lindvallen / Sälfjällstorget 260:- 840:- 1200:- 1800:- 2600:- 3500:-
Högfjällshotellet 230:- 730:- 1000:- 1800:- 2600:- 3500:-
Stöten 230:- 730:- 1000:- 1800:- 2600:- 3500:-
Tandådalen / Hundfjället 180:- 550:- 825:- 1800:- 2600:- 3500:-
Trysil 350:- 1780:- 2300:- 2600:- 3500:- 5400:-
Fageråsen 350:- 1900:- 2300:- 2600:- 3500:- 5400:-

Priserna avser enkelturer till/från Scandinavian Mountains Airport.

På gemensam direkttransfer åker barn under 11år för 50 % rabatt av ordinariepris.

Betalningsalternativ Klarna- Kortbetalning och direktbetalning.

Av- och ombokningsskydd 40 kr/person.

Samtliga priser är inklusive moms.

4. Av- och ombokning

Om du vill omboka eller avboka det gör du det enklast över telefon eller via e-post.

5. Av- och ombokningsregler vid kort- eller direktbetalning

Kostnadsfri avbokning fram till 48 timmar innan avresa. Vid avbokning med mindre än 48 timmar innan resa debiteras hela beloppet. Detta gäller alla resenärskategorier och transfertyper. För ej avbokade resor gäller samma sak.

Om du köpt av- och ombokningsskydd sker full återbetalning förutom kostnaden för skyddet 40 kr/person.

6. Fordonen

Vi har bekväma, moderna och säkra fordon för 1–79 passagerare. Vi kommer alltid optimera våra linjer på gemensam transfer och privat transfer. Det vill säga att vi anpassar fordonsstorleken till antalet bokningar. Detta gör vi för att spara på miljön. så att din resa ska vara så klimatsmart som möjligt. Detta kan dock orsaka att utrustningen i bussarna varierar. Samtliga fordon är utrustade med värme/AC system, fällbara stolar och framförs med det fossilfria bränslet HVO100.

7. Bagage

En stor resväska och en skidväska är tillåtet att ha med sig. Den/de ska placeras i fordonets bagageutrymme, se till att ömtåligt bagage är väl emballerat. Värdeföremål eller kontanter ska inte förvaras i bussens bagageutrymme. Extra bagage utöver gränsen kostar 100kr per väska vid förbokning över telefon eller e-post. Vid ej föranmäld avresa med extra bagage debiteras du 150 kr per väska av chauffören.

Ett mindre handbagage som kan medföras i fordonet utan extra kostnad. Max mått för handbagaget är 40x30x20 cm. Observera att vid transport med buss får inget bagage placeras i bussen mittgång eller vid några utgångar på grund av säkerhetsskäl.

Chauffören har rätt att neka bagage om det kan störa eller skada övriga resenärer.

Rullstolar (gäller ej elrullstol), rullator och barnvagnar får medtages gratis ifall detta meddelas 48 timmar innan avgång. Det gör du enklast per telefon på +46 280-203 00.

Det är förbjudet att medföra bagage som innehåller vätskor, brandfarliga ämnen samt explosiva ämnen.

Sälen Buss AB tar ej ansvar över bagaget, vi ansvarar endast vid förlust eller skada som uppkommit på bagage på grund av grov vårdslöshet eller uppsåt från vår sida. I händelse av trafikolycka utgår ersättning enligt gällande lag.

Har du kvarglömt bagage kan du kontakta någon av våra medarbetare på +46 280-203 00.

8. Sällskapsdjur/Ledarhund

Sällskapsdjur är förbjudet att medföras.

Ledarhund/Servicehund får medföras gratis förutsatt att detta är meddelat till oss 48 timmar innan avresa via telefon eller e-post. Hunden ska ha ledarhundsele/servicetäcke alternativt kunna uppvisa SoS id-kort eller liknande intyg vid resan. Är inte hunden bokad 48 timmar innan avresa reser denne för ordinariepris förutsatt att plats i fordonet finns.

9. Trevnadsregler

Rökning är totalförbjudet i samtliga av våra fordon.
Detta gäller alla transfertyper.

Passagerare förväntas lämna sitt säte i trivsamt skick.

Resenärer som är påverkade av alkohol, droger eller på annat sätt stör den allmänna ordningen kan bli avvisade från fordonet på lämplig plats av chauffören.

Vid gemensam transfer

Tänk på att hålla en god ton och visa hänsyn till medresenärer vid användning av mobiltelefon, bärbar dator, och musikspelare. Likaså vid användning av parfym, använd med måtta då medresenärer kan vara överkänsliga. Det är förbjudet att förtära alkohol, chips, popcorn, choklad och nötter i våra fordon.

10. Tidtabeller och hållplatser.

”Tidtabeller bifogas här”

11. Förseningar

Gäller försening på grund av fordonshaveri eller annat fel som Sälen Buss AB direkt kan påverka.

Avser det pris som resenären betalat resan. (enkelväg)

  • 50% vid försening som uppgår till mer än 20 minuter.
  • 75% vid försening som uppgår till mer än 40 minuter.
  • 100% vid försening som uppgår till mer än 60 minuter.

Om resenären använt sig av en biljett som innebär en rabatt i förhållande till en enkelbiljett i ordinariepris erhåller sig Sälen Buss AB rätten att minska prisavdraget i proportion till rabatten.

12. Reklamationer

Reklamation ska vara oss tillhanda senast 3 månader efter avresedag.

Denna ska framföras skriftligen till Sälen Buss AB, Källvägen 4, 782 33 Malung eller info@salenbuss.se

Använd denna reklamationsblankett.

13. Så här behandlar vi dina personuppgifter

Sälen Buss värnar om din personliga integritet, vilket innebär att vi samlar in och hanterar personuppgifter på ett ansvarsfullt sätts. Vi använder inga personuppgifter i annat syfte än att full följa avtalet mellan dig som kund och oss. Vi Följer gällande lag om lagring av bokföring och där ingår kundfakturor som lagras i 7år.

I kundfakturorna finns; ditt namn, adress, telefonnummer och personnummer.

Vid begärd offert som ej fullföljs sparar vi kunduppgifter i ett år efter sista begärda offert.

Du har alltid rätt att begära ut vilka uppgifter som finns lagrade hos oss. Vill du veta mer om hur vi hanterar dina personuppgifter kontakta gärna oss på telenummer +46 280-203 00 e-post info@salenbuss.se

14. Kundtjänst och bokning

Telefon +46 280-203 00 eller e-post info@salenbuss.se

Öppettider:

Måndag–Fredag 08:00-17:00

Vid akuta ärenden under inom 48 timmar före eller efter avgång. (avser inte kundtjänst och bokning)
+46 70-379 35 93

15. Betalningsalternativ ombord

Kortbetalning
iZettle logo

Kortbetalning görs direkt till chauffören, då använder vi iZettle kortbetalning. Som kortbetalning i vilken butik som helst och självklart får du ett kvitto.

16. Betalningsalternativ via telefon

Vid betalning med kort, läser kortinnehavaren upp efterfrågade uppgifter för agenten i telefon, och pengarna kommer att dras direkt!

OBS! Kortuppgifterna sparas ej hos oss.

Betalning mot faktura sker utan faktureringsavgift.

Bokar du som privatkund (Personnummer) så skickas fakturan till din folkbokföringsadress.

Bokar du som företagskund (Org.nr) så skickas fakturan till en av de eventuellt flera adresserna som företaget är registrerat på hos skatteverket.

Fakturan betalas inom 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift.

Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas därefter fakturan till inkasso.

17. Betalningsalternativ online Klarna

Klarna logo

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor.

Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com.

För information om din betalning, kontakta Klarnas Kundservice.

Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com, under ”Mina sidor”.


Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp, som skickas per e-post till den angivna e-postadressen.

Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den.

När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.


Betala direkt.

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto, och verifiera dig med BankID.

Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.

Klarna kortbetalning.

Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.

Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.

18. Våra agenter och samarbetspartners